Alles draait om branding

  • 07 maart 2016

Branding belangrijk?
1.     Waarom koop ik het?
2.     Waarom koop ik het daar?

Dit zijn 2 vragen die consumenten zich elke keer afvragen wanneer zij een aankoop doen. Hoe zorgt u ervoor dat deze klant via deze 2 vragen bij uw onderneming terechtkomt?

Wat heeft u te bieden?
Biefstuk van de plaatselijke slager, exotische broodjes of een bierkaart met wel 100 verschillende biertjes van over de hele wereld. Bam! Dat is niet niks. Maar dat restaurant om de hoek heeft biefstuk van een koe die elke dag geknuffeld werd. En die brasserie 1 straat verderop verkoopt naast broodjes ook verse smoothies. Om over die bierproeverijen in ’t café aan de overkant maar niet te spreken. Wat nu?!

Alles draait om branding
Uw branding… uw merk. Naam en logo maar absoluut ook herkenbaarheid en imago. Welk gevoel krijgen uw klanten (of gasten) als zij hun aankopen bij u doen? Dat is de basis van branding. Wat men verkoopt is vaak niet uniek, hoe men het verkoopt maakt het verschil. Zorg ervoor dat u onderscheidend bent, opvalt door alles wat u te bieden heeft.

Formuleer een doelgroep
Begin met het formuleren van een doelgroep. Zeg niet “Ik richt me op alle mensen die iets van mij willen kopen” maar verdiep u in uw klanten. Wat voor mensen bezoeken uw winkel of restaurant en met welke reden? Gezinnen of juist niet? Wat is de gemiddelde leeftijd en welke bedragen worden door wie neergeteld? Allemaal elementen die helpen bij het creëren van een duidelijke doelgroep.

Sluit aan op de wensen
Wanneer de doelgroep bepaald is, is het aan u om te kiezen hoe u daarmee om wilt gaan. Verstandig is natuurlijk om exact te begrijpen wat deze doelgroep wil en in te springen op wensen. Veel alleenstaande ouderen? Zorg dan voor kleine porties. Jonge doelgroep? Laat hen online hun bestellingen plaatsen. Gezinskortingen, vaste klant-acties of een gratis ijsje voor tijdens een eerste date. Zo is er overal wel iets voor te verzinnen. En het zorgt ervoor dat de interesse van (potentiële) klanten gewekt wordt.

Bouw een reputatie op
Voer uw branding door op alle gebieden. Zorg ervoor dat al uw middelen (website, folders, advertenties, etc.) in dezelfde stijl zijn. Deze stijl moet 100% passen bij wat u uit wilt stralen, waar u voor wilt staan. Service en sfeer mogen ook niet vergeten worden. Laat uzelf zien zoals u gezien wilt worden en zorg ervoor dat uw klanten vertrouwd worden met uw merk.

En boven alles. Kom uw beloftes altijd na. Belooft u altijd stipt op tijd te zijn, wees nooit te laat. Biedt u een huiselijke sfeer? Vermijd een moderne aankleding. Klachten?! Los deze altijd netjes op zodat dit geen reden kan zijn om een klant te verliezen.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Vandaag nog uw restaurant online

Ga vandaag nog aan de slag! Neem contact met ons op zodat we samen kunnen streven naar een passende oplossing voor uw restaurant.


Maak een afspraak