Tips: bezorgen tijdens extreme weersomstandigheden

  • 12 december 2017

Voor de tweede achtereenvolgende dag kreeg ons koude kikkerlandje gisteren te maken met extreme weersomstandigheden. Overlast door sneeuw en gladheid zorgden ervoor dat bussen en treinen niet meer reden, vliegtuigen niet meer vlogen, kinderen vrij kregen van school en half Nederland thuis moest werken. Maar de maaltijdbezorger? Die moest gewoon aan het werk. Want juist het slechte weer zorgde voor een piek in het aantal bestellingen. Een flinke uitdaging, want hoe kun je comfortabel én veilig bezorgen tijdens deze extreme weersomstandigheden? Digitaal Restaurant geeft 3 tips. 

1.    Goed voorbereid op pad

Een goede voorbereiding is immers het halve werk.

Bezorgen per fiets:

  • Zorg ervoor dat de kleding van bezorgers wordt aangepast op de wisselende temperaturen: warme restaurants en frisse fietstochten. Diverse lagen kleding dragen werkt daarbij goed. Een goede zonnebril en handschoenen zijn ook geen overbodige luxe. Reflecterende kleding zorgt ervoor dat je als bezorger voor het overige verkeer opvalt.
  • Laat wat lucht uit de banden lopen. Zo zorg je voor een lagere bandenspanning en heb je meer grip op de weg.
  • Kies voor een zware versnelling voor meer ‘feeling’ met het wegdek.
  • Zet het zadel omlaag. Het is fijn dat je met je voeten bij het wegdek kunt als je plotseling moet remmen of op een glad stuk terecht komt. In bochten kun je zo bovendien– indien nodig – met je voeten bijsturen.
  • Maak niet de fout om te gaan fietsen in het spoor van een ander. Je denkt misschien dat fietsen in een ander spoor zorgt voor minder weerstand, maar je vergeet daarbij dat ijs zich juist in dit soort sporen ophoopt. Dat kan verraderlijk glad zijn!

En het restaurant zorgt bij terugkomst van de bezorger natuurlijk voor een warm drankje!

Bezorgen met een scooter of auto:

  • Winterbanden zijn – inderdaad, ook voor de scooter - een absolute must!
  • Verminder de snelheid.
  • Houd meer afstand dan normaal.
  • Trek rustig op.
  • Rem niet te hard, juist dan wordt de kans op glibberen en glijden groter. Rem rustig en laat het gas op tijd los om de snelheid alvast te verminderen.
  • Kijk ver vooruit en wees extra alert!

2.    Maak een bezorgprotocol voor slecht weer

Zorg voor een bezorgprotocol dat in gang kan worden gezet bij slecht weer. In dit protocol kunnen verschillende maatregelen in diverse fases worden opgenomen. Bijvoorbeeld:

  • Fase 1: het bezorggebied wordt verkleind. Bezorgers hoeven hierdoor minder grote afstanden af te leggen. Als bezorgrestaurant verklein je bovendien het risico op lange levertijden door het slechte weer.
  • Fase 2: in het geval van hevige sneeuwval en de veelal bijkomende gladheid op de weg, is het verkleinen van het bezorggebied soms niet afdoende. In fase 2 kan daarom het besluit genomen worden om lopend te gaan bezorgen in plaats van op de fiets of de brommer. Een stuk minder gevaarlijk!
  • Fase 3: worden de omstandigheden te extreem? Veiligheid gaat voor alles. Soms kun je niet anders dan besluiten om het bezorgen tijdelijk te staken.

Heb je te maken met een fase 3? Vervelend, zowel voor het restaurant als de klant. Toch zijn er manieren om op een creatieve manier met het slechte weer om te gaan!

3.    Creatief inspelen op de omstandigheden

Is bezorging moeilijk of helemaal niet meer mogelijk? Dan wil je het liefste dat klanten hun bestelling komen afhalen. Wees in dat geval creatief en probeer je klant te verleiden om zelf het winterse weer te trotseren. Bied bijvoorbeeld een interessante korting of een gratis bijgerecht bij afhalen. Op deze manier kun je de druk op de bezorger verminderen.  

 

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Vandaag nog uw restaurant online

Ga vandaag nog aan de slag! Neem contact met ons op dan zorgen wij voor een passende oplossing voor uw restaurant.


Maak een afspraak