5 horecatrends voor 2018

  • 20 december 2017

Het einde van 2017 nadert. Traditioneel hét moment van de lijstjes en het moment van de vooruitblik. Waar wil ik heen met mijn restaurant? Wat wil ik het komende jaar bereiken? Maar ook: wat willen mijn gasten en waar moet ik rekening mee houden? Digitaal Restaurant presenteert: 5 horecatrends voor 2018!

1.    Nóg natuurlijker, nóg duurzamer

De gezondheidstrend is natuurlijk niet nieuw en inmiddels al veel meer is dan een hype. De komende vijf jaar komt de gezondheidstrend echter in een volgende fase. Als restaurant zal je hier in mee moeten gaan. Het is in deze tijden, waarin zelfs McDonalds een vegan burger introduceert, zaak om hier met je restaurant op in te spelen:

  • Consumenten willen organisch. Restaurants die 100% organisch voedsel bieden, hebben een stapje voor.
  • Dit geldt ook voor restaurants die gerechten zonder geraffineerde suikers, gluten, lactose en cafeïne serveren.
  • ‘Plantaardig’ is onmisbaar op de kaart. Dat wil niet zeggen dat er geen vlees meer geserveerd mag worden, maar hoe meer keuze uit bijvoorbeeld fruit, groenten en granen, hoe beter.

Deze trend heeft effect op uw hele restaurant, niet alleen het menu. Plannen voor energiebesparing, minder food-waste, meer milieuvriendelijkheid en algehele sociale verantwoordelijkheid worden door steeds meer gasten zeer gewaardeerd!

2.    Bezorging als vaste waarde voor de omzet

Het aantal eetmomenten op een dag neemt toe. We stappen af van traditionele eetmomenten en willen steeds meer zelf kunnen bepalen hoe, waar, wanneer én wat we eten. En die maaltijd moet niet alleen, zoals we hebben gelezen bij trend 1, gezond zijn – maar ook gemakkelijk. Hoe geweldig is het dan als restaurants die mensen hun eten gaan brengen? Met een druk op de knop je maaltijd naar keuze via de smartphone bestellen: het is de toekomst. En dus liggen er grote kansen op het gebied van bezorging. Alleen nu al realiseren ondernemers die tot bezorging overgaan omzetstijgingen van gemiddeld 20%![1] Daarmee kunnen we concluderen dat bezorging eigenlijk niet de toekomst, maar al de werkelijkheid is.

3.    Lokale, ambachtelijke ervaringen

Volgens FoodService Instituut Nederland gaat 29% van de 18- tot 36-jarigen minstens eens per week uit eten, tegenover 10% van de 51- tot 70-jarigen en 21% van de generatie daartussen. Het blijkt dat we het vooral van de millennial moeten hebben: 1 op de 3 gaat minimaal eens per week uit eten en datzelfde aantal laat ook nog eens minimaal 1 keer per maand eten thuisbezorgen. Kortom, ‘generatie foodie’ is geboren. Voor deze generatie is eten veel meer dan een basisbehoefte: ze zijn op zoek naar duurzame & authentieke maaltijden. Eten is voor deze mensen een lifestyle. Deze groep wil neighbourhood experiences, individualiteit en een ervaring. Het succes van Airbnb is niet voor niets. Kleinschalige concepten, oprechte betrokkenheid van medewerkers, ambachtelijke producten, een losse benadering van gasten en een informele sfeer: we zijn op zoek naar een zaak met karakter!

4.    Combinatierestaurants

Een vierde trend die we volgend jaar steeds meer gaan zien: de zogenaamde ‘combinatierestaurants. De grens tussen horeca en niet-horeca wordt daarmee steeds kleiner. Met combinatierestaurants bedoelen we namelijk de wasserette waar je ook kunt lunchen of de boekenwinkel waar je ook een kop koffie drinkt en een appeltaartje eet. Een plek dus waar je kunt eten en drinken, maar ook vrienden ontmoet, kunt werken, boodschappen of andere huishoudelijke taken kunt doen. En dan hebben we het nog niet eens gehad over restaurants die na het eten in een dansvloer veranderen of restaurants die tegelijkertijd een expositieruimte zijn. In 2018 kan het allemaal!

5.    Integratie van off- en online ervaringen

En last, maar zeker niet ‘least’: de integratie van off- en online ervaringen is belangrijker dan ooit! Dat kwam natuurlijk al eerder in dit lijstje aan de orde. Dankzij het gemak van online bestellen bijvoorbeeld, kun je gemakkelijk inspelen op de behoefte van de klant om lekker, gezond en vooral gemakkelijk thuis te eten. Maar er is meer. De technologie van vandaag biedt namelijk al het benodigde gereedschap om meer te meten én weten over eten. Vergeet niet dat dit gegeven geldt voor twee kanten:

  • Als restaurant kun je online een hoop data verzamelen. Hierdoor krijg je steeds beter inzicht in wie je gasten zijn, waar ze vandaan komen, hoe ze bij je komen, wat hun voorkeuren zijn, et cetera. Deze online data kun je gebruiken om je offline ervaringen te verbeteren, de communicatie persoonlijk te maken en af te stemmen op de voorkeuren van jouw klant!
  • Dankzij allerlei technologieën is er de afgelopen decennia steeds meer gemak aan het proces van kopen, koken en eten toegevoegd. De consument wordt hierdoor kritischer. Alleen beweren dat je gezond, biologisch of organisch eten bereid is er dus niet meer bij. Een leugentje bijvoorbeeld is zo doorgeprikt. Als restaurant zal je écht dat stapje extra moeten zetten om ook in 2018 succesvol te zijn. Ondertussen zal de consument steeds meer gaan vragen om persoonlijk afgestemde voeding.

Kortom, 2018 vraagt om het maken van stappen in productiewijze, assortiment én marketing. Dat is nogal wat. Hulp nodig? Dan ben je wat betreft de stap ‘marketing’ bij Digitaal Restaurant aan het juiste adres! Neem contact met ons op, dan bekijken we graag wat we voor je kunnen betekenen.


[1] Verder lezen op Misset Horeca

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Vandaag nog uw restaurant online

Ga vandaag nog aan de slag! Neem contact met ons op dan zorgen wij voor een passende oplossing voor uw restaurant.


Maak een afspraak