Dit is waarom de horecaondernemer in 2018 zelf aan de slag moet met marketing! – 5 stappen

  • 27 december 2017

Horecaondernemers zijn te sterk afhankelijk van de reclame en bezoekers van derde kanalen en partijen. Dat kan anders. Sterker nog: dat moét anders. Tijd voor de horecaondernemer om zelf aan de slag te gaan met (online) marketing. Maar hoe? Digitaal Restaurant legt uit: vijf stappen naar onafhankelijkheid!  

Dat moét anders!

“Onlangs introduceerde restaurantsite IENS een nieuwe manier van het presenteren van de zoekresultaten. Niet langer wordt er gerangschikt op reviewscore, nu is het aantal reserveringen via de website leidend geworden. Restaurants die niet de mogelijkheid bieden om via IENS te reserveren (á 2 euro reserveringskosten per gast) komen zo onderaan de lijst, ongeacht hoe het restaurant gewaardeerd wordt. Deze manier van presenteren heeft bij restauranthouders de nodige weerstand opgeroepen.” [1]

“Horecapartijen zijn de hoge tarieven van maaltijdbemiddelaar Thuisbezorgd.nl beu. De commissie van 12 procent per bestelling is te hoog en wordt almaar hoger, klagen de uitbaters tegenover Trouw”.[2]

“Maar nu is er dus een relletje aan het ontstaan, want horeca-ondernemers zijn niet meer zo blij met Thuisbezorgd. Het probleem zit 'm in de commissie die restauranthouders moeten betalen voor de app. De tarieven gaan omhoog naar 13 procent van de order. Wanneer je je bedenkt dat dat jaren geleden nog maar 6 procent was, dan kun je zelf ook uitrekenen dat het steeds duurder wordt en in sommige gevallen dus ook niet echt rendabel meer..”[3]

Helaas staan deze voorbeelden niet op zich. De afgelopen jaren zien we dat online spelers in toenemende mate grip hebben op de keuze van de gast. De platforms bieden een totaaloverzicht van het aanwezige aanbod, iets waar de consument graag gebruik van maakt. Daardoor bezitten deze platforms een schat aan klantdata, waarmee ze vervolgens het gepresenteerde aanbod kunnen sturen. Zij hebben zo een machtspositie gecreëerd, niet alleen naar de aanbodzijde maar zeker ook aan de vraagzijde. Door de grote hoeveelheid gegevens die ze bezitten kunnen zij sturen: waar en wat we gaan eten en misschien zelfs wel met wie we gaan.[4]

Een verontrustende ontwikkeling, waardoor veel horecaondernemers ‘online’ als een bedreiging zien. En dat is jammer, want online biedt juist ontzettend veel kansen. Wat heeft de horecaondernemer nodig om onafhankelijkheid te creëren?

Vijf stappen

Het aantal mensen dat gebruikmaakt van de online kanalen wordt groter en groter. Om afhankelijkheid van externe websites te beperken, is een goede online strategie en klantenbinding essentieel:

1.     Een herkenbare huisstijl

Een goede huisstijl en een krachtig logo zijn de basis van herkenbaarheid. Ook voor restaurants. Investeer daarom in de ontwikkeling van een herkenbare branding. Je creëert hiermee een goede basis voor al je uitingen – van folders, flyers, posters en raamstickers tot verpakkingen. Je restaurant valt op en wordt beter onthouden door (potentiële) gasten!

2.     Een eigen website

Het is een groot gemis dat veel restaurants in Nederland nog geen website hebben. Juist restaurants worden veelvuldig online opgezocht. Het geeft een potentiële bezoeker een onbetrouwbaar gevoel wanneer je niet online vindbaar bent. Laat daarom een website bouwen die er op alle devices (smartphone, tablet en desktop) goed uitziet en responsive is. Richt je daarbij op kwaliteitsfoto’s, bijverkoop en de integratie van social media. Zo realiseer je een merk dat staat als een huis (of restaurant), en kunnen offline en online elkaar versterken!

3.     Een eigen bestelmodule op de website

Het is heel simpel: zorg je voor een goede bestelmodule, dan maak je de stap tot het maken van een reservering een stuk kleiner. Het liefste wil je natuurlijk een bestelsysteem waarmee je als restaurant direct bestellingen via de eigen website aan kunt nemen. En waarmee het mogelijk is om het bestelsysteem helemaal op te bouwen in de eigen huisstijl. Een bestelmodule zorgt er bovendien voor dat je gemakkelijk zelf het menu kunt aanpassen en andere acties kunt doorvoeren.

4.     Inzicht in het eigen klantenbestand

Nu je een eigen bestelmodule op de website hebt, wil dat zeggen dat je ook je eigen klantenbestand opbouwt. Vanaf nu heb je inzicht in alle belangrijke informatie over je klant. Welke van je gerechten worden het meest besteld? Wie zijn de topklanten? Waar komen ze vandaan? Een schat aan klantdata, waar je slim op kunt inspelen!

5.     Klantuitbreiding door de inzet van online marketing

·      Social media: complimenten en klachten verspreiden zich sneller dan ooit, met name dankzij social media. Wist je bijvoorbeeld dat Facebook het belangrijkste recensieplatform is voor een café of restaurant? Daar moet je als restaurant dus gewoon op aanwezig zijn. Bovendien kun je, door een slimme inzet van social media, gasten als fans binden, de communicatie met hen aangaan en ze op de hoogte houden van bijvoorbeeld een nieuw menu of actie.

·      Search Engine Optimization: gasten zoeken steeds vaker online naar een goed restaurant. Je wilt daarom zo goed mogelijk vindbaar zijn in de organische resultaten van de zoekmachine. Dit noemen we Search Engine Optimization (SEO). Met behulp van speciale tools kun je onderzoeken hoe en waarnaar je gasten online zoeken. Met behulp van een zoekwoordenonderzoek ontwikkel je slimme landingspagina’s. Alles zodat je zaak goed vindbaar is op het internet!

·      Search Engine Advertising: betaalde advertenties kunnen ervoor zorgen dat een lokaal, nog niet bekend restaurant goed in het zicht van de klant komt. Bovendien kun je er dankzij Search Engine Advertising (SEA) voor zorgen dat jouw restaurant, met adres, telefoonnummer en andere sitelinks altijd bovenaan in de zoekresultaten te zien is. Awareness is daarmee op een simpele manier te bewerkstelligen!

En dan kan het natuurlijk niet anders dan dat het klantenbestand gaat groeien!

Lastig verhaal?

De eerste stappen in de online (marketing) wereld blijken voor veel ondernemers een lastige. Digitaal Restaurant helpt. We nemen we niet zomaar de online strategie uit handen, maar proberen we vooral ook te adviseren en kennis over te dragen aan jou als ondernemer. Zo zorgen we ervoor dat de afhankelijkheid van grotere review- en boekingssites wordt beperkt! Geïnteresseerd in een online bestelmodule op de eigen website? Ook dan kunnen we u van dienst zijn met een Zuppler online bestelsysteem! Neem contact op voor vrijblijvend een kennismakingsgesprek.



[1] Bron: Rabobank, de strijd om de gast

[2] Bron: Emerce, ‘Horeca is hoge tarieven Thuisbezorgd beu’

[3] Bron: Dutchcowboys, Horeca-ondernemers zijn niet bepaald meer blij met Thuisbezorgd

[4] Bron: Rabobank, de strijd om de gast

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Vandaag nog uw restaurant online

Ga vandaag nog aan de slag! Neem contact met ons op zodat we samen kunnen streven naar een passende oplossing voor uw restaurant.


Maak een afspraak