Help, Facebook gooit de boel weer op de schop! Wat nu?

  • 22 februari 2018

Misschien heb je het al vernomen: Facebook gooit de boel weer op de schop. Reden voor paniek als organisatie zijnde, of valt het allemaal wel mee? En wat moet je doen om in het zicht te blijven van je (potentiële) bezoekers?

Meer, meer en nog eens meer

Ken je dat? Dat je wordt overspoeld met video’s, foto’s, nieuwsberichten, reclame, enzovoorts? Dat je eindeloos door je tijdlijn blijft scrollen? Je bent niet de enige. Uit onderzoek blijkt dit ‘doelloos scrollen’ verslavend werkt. En ongelukkig maakt. Het zorgde ervoor dat Facebook de laatste jaren meerdere keren flink onder vuur kwam te liggen. Volgens oprichter Mark Zuckerberg is het daarom tijd voor actie: “We moeten terug naar de tijd waarin het begon; de focus moet terug naar het contact met échte vrienden.”

Wat gaat er gebeuren?

Zuckerberg: “Je zal minder content van bedrijven en media zien, en wat je ziet zal aan strenge eisen moeten voldoen.” Status-updates van bedrijven, pagina’s en andere bronnen worden voortaan als minder belangrijk gezien en updates van bijvoorbeeld vrienden krijgen voorrang, alsmede berichten waarop jouw vrienden reageren.

Volgens Facebook moet het weer gaan om “betekenisvolle sociale interacties”.

Oja: Facebook geeft trouwens wel aan dat er op het gebied van advertenties eigenlijk niets verandert.

Wat nu?

Uit de woorden van Zuckerberg kunnen we opmaken dat je als restaurant zijnde meer moeite zal moeten doen om posts te creëren die aanzetten tot reageren of delen. Maar hoe zorg je als restaurant voor betekenisvolle content?

Een aantal tips:

  • Probeer je bezoekers te betrekken bij het restaurant. Vraag ze bijvoorbeeld wat ze van je menukaart vinden. Maak een poll: welk drankje willen ze komende zomer drinken? Welk gerecht moet echt terug op de kaart? Wat vinden ze van de nieuwe inrichting? Wie verzint een nieuwe naam voor het nieuwe toetje? Misschien kan iemand zelfs de nieuwe pizza van de maand verzinnen? Kortom, zoek echte interactie.
  • Reageer en zorg voor persoonlijk contact. Goede of juist slechte review? Vraag? Of deelt iemand een foto van een gezellige avond in je restaurant? Laat zien dat je contact waardeert. Niemand houdt van eenrichtingsverkeer.
  • Deel content die wordt gemaakt door je bezoekers. Bezoekers fotograferen namelijk massaal hun eten in restaurants. Voor deze gratis reclame hoef je eigenlijk niets te doen. Vergeet dus niet om deze content te hergebruiken en te delen. Voor de maker van de foto een eer, en het restaurant wordt geloofwaardiger: bezoekers krijgen een echt beeld van de zaak en het menu.   
  • Maak écht waardevolle content, waar je bezoeker echt iets aan heeft. Laat bijvoorbeeld zien waar de ingrediënten die je gebruikt vandaan komen. Durf het recept te delen van dat ene populaire gerecht of vertel ze hoe ze die heerlijke cocktail vrijdagavond zelf kunnen proberen te maken. Laat de chefkok uitleggen hoe je de perfecte biefstuk bakt. Of wat het geheim is van het perfect gepocheerde ei. Vertel ze over veelgebruikte life(kook)hacks in de keuken. Laat zien hoe je de geserveerde wijn moet beoordelen. Deel grappige feitjes en weetjes.
  • En tenslotte… :

Onderschat de waarde van advertenties niet!

Misschien wel de belangrijkste tip: vergeet niet dat Facebook een beursgenoteerd bedrijf is dat winst moet maken. Het is daarom niet verrassend dat Facebook niets verandert aan het advertentiebeleid. Hoe leuk de quote “Het is gratis (en dat blijft het ook)” op de homepagina ook klinkt, dat geldt dus helaas niet voor bedrijven. Facebook maakt namelijk gebruik van het advertentiemodel om geld te verdienen.

Ook jouw bezoeker zit op Facebook. En terwijl het organisch bereik daalt, kun je via adverteren nog wel heel gericht snel je bezoeker bereiken. Stel jezelf dus ook de vraag:

Ben ik bereid om te betalen voor zichtbaarheid? “ 

Zo niet, dan zou het – hoe hard je je best ook doet – helaas zomaar eens heel moeilijk kunnen worden om in het zicht van je potentiële bezoekers te blijven.

Meer weten?

Meer weten over Facebook inzetten voor restaurants? Neem contact op met Digitaal Restaurant.

Nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte

Vandaag nog uw restaurant online

Ga vandaag nog aan de slag! Neem contact met ons op dan zorgen wij voor een passende oplossing voor uw restaurant.


Maak een afspraak